top of page
  • lisstina

Losing big or losing everything

av Niclas Christoffer

"Detta är Nya Sverige, där du som är hälsosam, rik och smal har alla fördelar. Den som är överviktig förlorar sina rättigheter. Brottslingar utvisas till arbetslägren i Nya Norrland, eller så kan man ställa upp i dokusåpan Losing big or losing everything. Det är där tvillingarna Xerena och Xerene hamnar när de blir anklagade för misshandel. Programmet handlar om att gå ner i vikt, där vinnaren får tillbaka alla sina rättigheter och ett liv i lyx. Förlorarna dör."


När jag mötte Niclas Christoffer på Bokmässan i Göteborg så kände jag inte till hans nyligen utgivna bok. Efter en kort pitch var jag såld och vi bytte böcker. Jag tyckte handlingen lät annorlunda och spännande för att vara utgiven i en svensk hylla. Kanske var det också vad som oroade mig, att det antingen kunde flyga eller falla.


Som en kräsen läsare kan det ta lång tid för mig att avsluta en bok. Men Losing big or losing everything påminde mig om den härliga känslan att längta efter att få läsa vidare i en bok. Den påminde mig om att jag faktiskt älskar böcker, bara jag hittar rätt bok.


Med en kombination av the Hunger games och Biggest Looser slängs vi in i ett alternativt framtida Sverige som trots sin absurditet inte låter fullkomligt omöjlig. Den globala uppvärmning har tydligt lagt sina spår. Normen om att vara hälsosam kanske har gått till överdrift, men ändå går det att relatera till hur vi ser på kroppsideal idag. Och därtill finns det en bra balans mellan spänning, allvar och även lite humor. Den är lätt att läsa och har ett bra tempo som gör att man bara måste läsa ett kapitel till.


Jag var inte så säker på valet att låta alla tvillingar ha liknande namn, så som Xerena och Xerene. Och andra sidan gjorde detta det lättare att hålla koll på vem som var tvilling med vem. Jag vet inte heller om kärlekshistorien var speciellt nödvändig, eftersom hintarna om den inte dök upp förrän ganska sent i boken.


Kan lägga till att genom denna bok gick jag mellan känslan att vara väldigt hungrig till att bli äcklad av bara tanken på mat. Beskrivningarna av mat och hur folk äter kommer med härligt färgstarka detaljer i boken.


Jag är glad att det kommer en fortsättning och jag längtar efter att få läsa den! Tack Niclas Christoffer för en härlig läsupplevelse!


6 visningar0 kommentarer
bottom of page